Dodano: 2017-02-07 08:06   |   Dodał: a.jakubowski (Arkadiusz Jakubowski)   |   Kategoria: Aktualności

Obudzić potencjał...

Na Starówce styczeń 2017

Obudzić potencjał Starówki


Od kogo zależy, czy mieszkańcy chętnie odwiedzają centrum Leszna i korzystają z sklepów, restauracji czy firm? Spora tutaj rola samych przedsiębiorców, by wy

W tej chwili na Rynku w Lesznie i okolicznych ulicach jest około 50 pustych lokali handlowych. W zdecydowanej większości należą one do prywatnych właścicieli. Do tych lokali trzeba dodać te, których najemcy nie do końca pasują do „serca miasta”. Od wielu lat trwa  dyskusja, w której jedni starają się wykazać atuty Starówki, drudzy wskazują, że oferta sklepów, gastronomii, usług jest coraz uboższa i mniej konkurencyjna.

Tradycja i nowoczesność
Jak połączyć handlową tradycję z usługową nowoczesnością – by ludzie chętnie przychodzili do centrum na zakupy , do kawiarni i np. do zegarmistrza? By w centrum chcieli pracować ludzie młodzi i kreatywni, wspierając także swoimi zdolnościami rzemieślników? Jak zbudować atrakcyjną dla mieszkańców i przyjezdnych ofertę na Starówce i jak zachęcić ich do częstego odwiedzania tej części miasta? Już z samej liczby pytań wynika, że problem jest złożony, a jego rozwiązanie nie nastąpi od razu. Miasto Leszno proponuje, żeby pracę rozpocząć od zmniejszenia liczby pustych lokali w centrum.
    – Jesteśmy zdeterminowani do tego, aby przywrócić centrum naszego miasta dawną świetność. Miasto Leszno będzie prowadzić i wspierać inicjatywy, które sprawią, że z jednej strony Starówka zapełni się ludźmi, którzy chętnie będą spędzać na niej czas, a z drugiej – że pojawi się na niej ciekawa i różnorodna oferta sklepów, gastronomii czy aktywności – deklarował w grudniu prezydent Łukasz Borowiak podczas spotkania zorganizowanego przez LSH Starówka.

Postaw na współpracę
Co mogą zyskać właściciele kamienic i lokali w centrum?
    We współpracy z NAI Estate Fellows Oddział Poznań, firmą specjalizującą się w komercjalizacji powierzchni powstanie w pierwszej kolejności dokument zawierający rekomendacje działań dla właścicieli kamienic i przedsiębiorców, którzy wynajmują lokale oraz władz miasta w celu poprawy sytuacji.
    – To nie dokument jest najważniejszy ale rozpoczynająca się współpraca, do której zapraszamy wszystkich właścicieli kamienic zlokalizowanych na starym mieście – zastrzega Patrycja Masiarek, prezes zarządu Estate Fellows Poznań. – Celem naszych działań, będzie całościowe podejście do sprawy.  Wspólnie z miastem rozpoczynamy działalność doradczą, podpowiemy jak właściciele lokali powinni ze sobą  współpracować, w jaki sposób powinni szukać najemców dla lokali. W pracy wykorzystamy nasze wieloletnie doświadczenie w komercjalizacji między innymi galerii handlowych.
    Współpraca ze specjalistyczną firmą „z zewnątrz” zagwarantuje właścicielom kamienic i lokali bezstronność oraz zaangażowanie, które przełoży się na efekty. Jakie korzyści osiągną właściciele kamienic i lokali współpracując ze sobą? Będzie możliwe wprowadzenie wspólnego poziomu cen najmu. Jednolite dla wszystkich wzory umów najmu zwiększą bezpieczeństwo prawne właścicieli i będą gwarancją dobrej współpracy dla najemców. Właściciele nieruchomości, dzięki doradztwu NAI Estate Fellows będą świadomi, jak przygotować lokale pod różnorodną działalność, nie tylko handlową, ale też usługową czy biurową.

Siła w kreatywności
Zapełnienie wszystkich lokali czy zróżnicowanie obecnych najemców to cel, którego nie da się osiągnąć od razu. Obecnie największe obawy budzi niewielkie dotąd zainteresowanie właścicieli kamienic. Bez udziału sporej liczby podmiotów nie uda się właścicielom lokali wprowadzić zmian, prowadzić akcji informacyjnych czy marketingowych, a co za tym idzie, osiągnąć korzyści.
    – Aby zmienić przyzwyczajenia klientów co do spędzania czasu, by np. wrócili na Starówkę potrzeba co najmniej dwóch lat intensywnej pracy merytorycznej i promocyjnej – zwraca uwagę Patrycja Masiarek.
    Stąd będą konieczne działania wspierające i edukacyjne skierowane do przedsiębiorców, aby pokazać, jak można dostosować swoją ofertę do oczekiwań klientów, jak skutecznie promować produkty i usługi, czy jak przyciągnąć nowe grupy konsumentów, w tym młodych i aktywnych ludzi na Starówkę. Działania te będą prowadzone wspólnie przez Miasto Leszno i NAI Estate Fellows.
    – Będziemy dzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem, natomiast decydująca dla powodzenia działań będzie wola współpracy i determinacja właścicieli kamienic i przedsiębiorców. Każdy będzie musiał się zaangażować i dać coś od siebie, choć nie zawsze będzie to oznaczało oczywiście wkład finansowy – zaznacza Patrycja Masiarek.

Lokal na mapie
Co to może oznaczać w praktyce?
    – Zaprosimy, w porozumieniu z właścicielami, artystów, rzemieślników do prezentowania w pustych lokalach swojej twórczości, organizowania wystaw, spotkań, warsztatów i eventów. Wolne lokale to spora przestrzeń, której z reguły brakuje na taką działalność, a wynajem okazjonalny jest już popularny w wielu miejscach w Polsce. Mieszkańcy Leszna będą mieli więcej pretekstów do odwiedzania Starówki, a odświeżone i otwarte lokale będą miały szansę zaprezentować swój potencjał – przekonuje Patrycja Masiarek.
    Darmowe udostępnienie czy odmalowanie może przynieść efekty. Miasto chce w podobny sposób promować również leszczyńskich kreatywnych przedsiębiorców, którzy tworzą ciekawe rzeczy a koncentrując swoją sprzedaż czy promocję w Internecie i nie posiadając swoich sklepów stacjonarnych pozostają nieznani lokalnej społeczności.
Natomiast już w tej chwili Wydział Promocji Urzędu Miasta Leszna tworzy internetową mapę prowadzonych na Starówce działalności gospodarczych oraz wolnych lokali. W ten sposób będzie można nie tylko w szybki sposób zobaczyć gdzie i w jakim otoczeniu jest lokal do wynajęcia, ale także szybko nawiązać kontakt z jego właścicielem.


Co mogą zyskać właściciele kamienic w centrum dzięki aktywnej współpracy:
- kategoryzacja lokali i obiektywna, zewnętrzna ocena stanu i wartości
- ustalony dla wszystkich rekomendowany poziom cen czynszów
- działania zwiększające atrakcyjność i podnoszące wartość lokali
- bezpieczeństwo prawne umów najmu
- centrum jako jeden „organizm”- rekomendacje co do potencjalnie najbardziej zyskownego przeznaczenia lokalu
- aktywne działania komercjalizacyjne przyciągające najemców i klientów
- wspólna promocja i edukacja


Jesteś właścicielem kamienicy w centrum? Skontaktuj się, aby rozpocząć współpracę i być na bieżąco ze zmianami na Starówce:
Michał Cieślak
Wydział Promocji i Rozwoju
Al. Jana Pawła II 21a
Tel. 65/529 46 45
Kom. 667    909    901
Mail: mcieslak@leszno.pl

REPORTER nr 0192 page 009



Dodaj komentarz

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza do tej publikacji.